Lidé a technika jednotky
Dne 29.11.2011 Rada městské části Praha 1 jmenovala Zdeňka Čiháka velitelem jednotky a Filipa Dvořáka zástupcem velitele jednotky. Následně, na základě návrhu velitele jednotky, se členy jednotky stalo dalších 9 hasičů. Jednotka se postupně rozrostla na 18 členů, z toho jsou 3 velitelé, 4 strojníci, 2 specialisté technické a chemické služby a 9 hasičů. Optimální pro pokrývání běžné činnosti pro plnou akceschopnost je 20 osob. Družstvo pro výjezd bývá složeno v počtu 1+5, základním minimálním stavem jsou tedy dvě družstva s celkem 12 osobami.
Jednotka za posledních pět let eviduje přibližně 350 událostí, jež se dělí na další činnosti, jako jsou zásahy u požárů (%), technická pomoc (%) jako jsou zásahy při dopravních nehodách či živelných pohromách (vichřice, popadané stromy, likvidace nebezpečných látek, zásahy na vodě, odčerpávání zatopených prostor apod.) a konečně ostatní mimořádné události (primárně pomoc při epidemiích, dekontaminace zasažených osob a prostor, preventivní desinfekce atd.). Pokud jde např. o zásahy v průběhu covidové pandemie, za niž byli hasiči Prahy 1 dokonce oceněni, události na sebe navazovali, takže by bylo možné zaevidovat dalších 100 událostí navíc, jednotka například za covidový rok a půl registruje přes 6000 osobohodin odpracovaných na výše uvedených opatřeních v rámci pokynů MČ Praha 1. Přestože je jednotka zařazena do kategorie JPO V, tedy její působnost by měla být omezena na území městské části, běžně je dispečinkem IZS dl vysílána do dalších částí kraje Praha jako jednotka kategorie JPO III. Mimochodem faktické přeřazení jednotky z JPO V do JPO III by dlouhodobě ušetřilo finanční prostředky MČ coby zřizovatele, protože vyšší stupeň má rovněž větší příspěvky z magistrátu (coby kraje).
Jednotka disponuje vybavením a technikou, jež je standardní a předepsaná pro kategorii JPO V. Jde o následující podstatné vybavení:
Volvo Rosenbauer CAS 30
cisternová automobilová stříkačka, pořízena v roce 2017 z finančních prostředků Magistrátu HMP s finančním přispěním MČ Praha 1. Automobil je zařazen jako provýjezdový a je univerzálně vybaven pro celou škálu činností a zásahů především při požárech, vč. „komunálních technik“ čištění ulic asanační lištou/ochlazování ulic pomocí vodních trysek.
Sanitka Mercedes Benz
použité vozidlo získáno bezúplatně od pražské záchranky v roce 2017. Vozidlo je určeno k přepravě technického vybavení větších rozměrů nebo využití jako týlový automobil při déle trvajících zásazích, jako jsou povodně nebo jiné živelní pohromy. V době pandemie COVID-19 bylo díky variabilitě přestavěno na chemický automobil, který byl využíván členy Jednotky při dezinfekcích a dekontaminacích zasažených prostor a prostředků.
Malý evakuační autobus Mercedes Benz
získáno jako zánovní bezúplatně V roce 2018 od pražské městské policie. Vozidlo pro 20 osob slouží v případě mimořádných událostí jako evakuační vozidlo pro potřeby MČ Praha 1 a hlavního města Prahy.
Dopravní automobil Ford Tranzit
první vozidlo jednotky pro výkon služby získané od Magistrátu HMP v roce 2013. Vozidlo je disponuje celou škálo technickým vybavení primárně pro odstraňování následků povodní, tedy různé druhy čerpadel, rozbrušovacích a řezacích agregátů, včetně speciálního plazmového hořáku určeného k řezání ocelových konstrukcí.
Záchranný člun Pioneer Multi
v roce 2015 MČ Praha 1 zakoupila víceúčelový člun, využívaný většinou složek IZS jako pracovní člun. Plavidlo je díky katamaránovým kýlům vysoce stabilní, je samovýlevné a má unikátní systém nepotopitelné příďové rampy, jež ulehčuje práci potápěčům, nakládání materiálu nebo záchranu osob. Člun je navíc osazen lafetovou proudnicí, takže při napojení na požární stříkačku, je využitelný nejen k záchranné, ale i k hasební činnosti. Plavidlo umístněné na přívěsném vozíku je možné převést a zajistit tak výkon činnosti na jakékoliv vhodné vodní ploše na území hl. m. Prahy, často v součinnosti se Státní plavební správou, městskou i republikovou policií.
Velitelské vozidlo VW Amarok
bylo získáno bezúplatně od společnosti ČEZ. Kromě velitelské koordinační funkce je využíváno k tahání přívěsů až do hmotnosti 3,5 tuny a je ho možné osadit vysokotlakým hasícím zařízením s nádrží na vodu a další škálou jiného technického vybavení.
Osvětlovací věž s přívěsem VT-1 (a elektrocentrála)
byla získána bezúplatně v roce 2012 od firmy Phoenix-Zeppelin. Stožár slouží k osvětlení perimetru zásahu nebo jako nouzový zdroj el. Energie, bývá často využíván v desítkách případů k osvětlení zásahů či cvičení, např. mimo jiné při známém výbuchu plynu v Divadelní ulici.
Motorizovaná výšková plošina Mercedes
byla jako ojetá bezúplatně získána od společnosti ČEZ pro SDH Praha 1, které ji darovalo do užívání MČ Praha 1. Může sloužit například k odstraňování nebezpečné námrazy či sněhu se střech a budov, k nouzovému vstupu do bytů a nemovitostí ve výškách při požárech, složí i k výškovým pracím na zeleni v případě vichřic, polomů a nutných prořezů nestabilních stromů. Plošina je úzká a nízká, což jí umožňuje dostat se snadno v případě potřeby i do malých dvorků a vnitrobloků Malé Strany, Starého Města nebo Hradčan.
Přidej se k nám.
Podporovatelé